هزینه هر جلسه حضوری برای بررسی و مشاوره پرونده شما در شهرداری، 250 تومان
هزینه یک ربع مکالمه تلفنی و مشاوره با پیام رسان با کارشناس خبره مسائل شهرداری، 38 تومان
سوالات خود در خصوص هر مطلبي که در سايت مطالعه مي کنيد را در بخش ديدگاه (در انتهاي مطلب) درج نماييد تا به آن پاسخ دهيم. از طريق ايميل از پاسخ ما به سوالتان مطلع خواهيد شد.
حضرت علی (ع): مشورت کننده، در آستانه موفقیت است
چالش سرمایه گذاری

طرح” 3 چالش اصلی سرمایه گذاری در کلان شهر مشهد ” برگرفته از آموخته های علم شهر سازی، مهارت مدیریت پروژه و تجارب مختلف از همکاری های مختلف با شهرداری مشهد، مشاوران شهر سازی و تشکیلات سرمایه گذاران می باشد ، امید است درآینده ای نه چندان دور و با کمک مدیران لایق شهری، این طرح تکمیل و اجرایی گردد.

برای ورود به موضوع سرمایه گذاری ، پیشنهاد می شود قبل از هرگونه اقدام ،کلیات موارد ذیل به عنوان اصول لاینفک سرمایه گذاری تعیین تکلیف گردد.

  • تعریف سرمایه ،اولویت بندی سرمایه گذاری ها مورد نیاز شهر مشهد و تعریف انواع مشوق های سرمایه گذاری  برای سرمایه گذاری ها با اولویت های بالا.
  • تعریف سرمایه گذار و دسته بندی سرمایه گذاران با توجه به تعداد و حجم سرمایه گذاری در شهر مشهد (شناسنامه دار کردن سرمایه گذاران و کار آفرینان مشهد)،ایجاد انگیزه رقابت برای سرمایه گذاری با محوریت توسعه شهر، خلاقیت و نوآوری در سرمایه گذاری.
  • تعیین متولی اصلی مقوله سرمایه گذری و مدیریت یکپارچه سرمایه و سرمایه گذار در شهر مشهد توسط این متولی

درادامه،3 چالش در حوزه سرمایه گذاری به شرح ذیل مطرح  ودر خصوص هر کدام راهکارهای پیشنهادی ارائه می گردد.

 

چالش شماره 1

بلوکه شدن سرمایه  ها در پروژه های ساختمانی

شهر به عنوان موجود زنده و پویا ،برای حرکت در راستای توسعه پایدار ، نیازمند پویایی در 3 حوزه ، ساختمان ،فضای شهر و شهروندان آن می باشد، در سال های اخیر بیشتر سرمایه ها در حوزه ساختمان و آن هم بیشتر در ساخت و اجرا مجتمع های تجاری یکسان انباشته و به نوعی می توان گفت بلوکه  شده است (عدم بهره برداری پروژه های سرمایه گذاری) و حرکت سرمایه در شهر مشهد متوقف شده است،

راهکار پیشنهادی:

برای برون رفت از وضع موجود ،پیشنهاداتی به شرح ذیل مطرح می گردد:

حوزه صنعت ساختمان
  • تعریف تجاری های خاص و ویژه برای مخاطب گردشگر
  • تعریف پروژه های غیرتجاری با بازده اقتصادی سودمند (شهرک سلامت ،توریسم درمانی و…)
  • مدیریت بهره برداری برخی از پروژه های غیرفعال
  • بهسازی و تغییر فعالیت برخی از ساختمان ها برای ایجاد رونق و باز زنده سازی فعالیت ها
باز زنده سازی فضای شهری
  • بارگزاری های سبک شهری وبعضا موقت (ازنظر زمانی ومکانی) درمشاعات شهری
  • برگزاری جشنواره ها وevent ها در قالب عرصه ها وچرخه های گردشگری
تعریف پروژه های شهروندی
  • پروژه های حوزه فناوری اطلاعات ازجمله ایجاد دیتا سنترهای شهری
  • بیمه  شهروندی (در راستای کاهش ریسک های زندگی شهری)

 

چالش شماره 2

ضوابط و ارقام مالی متغیر و بعضا فاقد توجیه اقتصادی در مراحل اخذ مجوز

عدم ارتباط منطقی بین ضوابط مالی و کیفیت فضای معماری و فضای شهری

در شرایط کنونی، شهرداری به قدری درگیر مسائل مالی واخطارها شده است که ازمسائل فنی ،آثار اجتماعی وتوسعه شهری منتج از  سرمایه گذاری ها غافل شده است و به نظر می رسد، در شرایط فعلی تغییر شکل اخذ مجوزات می تواند راهگشا باشد. برای ورود به این موضوع ، ترسیم ،تبیین و تحلیل  شرایط وضع موجود امری ضروری به نظر می رسد. برخی از مهمترین این موارد  به شرح ذیل بیان شده است:

  • در سال های اخیر با دریافت مبالغی تحت عنوان پیش پرداخت از سوی برخی از شهرداری مناطق از یک طرف سازنده شروع به ساخت و ساز نموده و از سوی دیگر با تغییر مدام ضوابط و مقررات ،در بسیاری از موارد، پروژه قبل از تکمیل و رسیدن به مرحله بهره برداری تعطیل می شود ،در این حالت این شهر و شهرداری است که علاوه بر ضر و زیان مستقیم (عدم دریافت مطالبات)درگیر زیان های غیرمستقیم شدید تری در شهر می شود ،از اعتراضات خیابانی پیش خریداران پروژه ها  گرفته تا بیکاری عوامل مستقیم و غیر مستقیم نیروها، آثار زیست محیطی و…
  • از بزرگترین مشکلات موجود در روند صدور مجوزات ،موضوعات مالی است که بعضا در طول زمان متغییر بوده و پروژه ها را در طول زمان با مشکل روبرو می کند، همچنین این نکته را نیز باید در نظر گرفت که قطعا پروژه های سرمایه گذاری به ویژه پروژه های ساختمانی در ابتدا نیاز به سرمایه گذاری وسیعی داشته و در ابتدا به نوعی ضررده هستند تا زمانی که به بهره برداری برسند، پس اخذ یکباره مبالغ مالی آن هم در ابتدای اخذ مجوزات به نوعی یکی از چالش ها موجود می باشد.
  • باتوجه به تنوع سرمایه گذاری ها و با عنایت به شرایط اقتصادی موجود، گزینه های صرفا مالی برای انواع پروژه های سرمایه گذاری پاسخگو نمی باشد.
  • در شرایط فعلی شهرداری و سرمایه گذاران به نوعی در تضاد منافع با یکدیگر می باشند که این موضوع باید به تشریک منصفانه منافع تغییر یابد، انتقال برخی از تعهدات و وظایف شهرداری در مدیریت شهری به سرمایه گذاران به عنوان یکی از ذی نفعان اصلی وفراموش شده  مدیریت شهری ازجمله مواردی است که می تواند به تحقق این مهم کمک نماید.

راهکار پیشنهادی:

  • مبالغ نقدی در دوره های مختلف اخذ مجوز از موافقت اولیه و موافقت اصولی تا پروانه و پایانکار و مجوز بهره برداری به نوعی توزیع می شود که باوجود عدد ثابت مالی، بیشترین تعهدات مالی به زمان پایانکار وبهره برداری انتقال یابد.
  • تعریف بسته های متنوع سرمایه گذاری ،ترکیبی از پروژه های انتفاعی و غیرانتفاعی (پروژه های زیربنایی- پروژه های محرک توسعه در منطقه کم برخوردار یا غیر برخوردار با نگاه حل معضلات شهری)

در همان ابتدا تعریف پروژه و درخواست از سوی سرمایه گذار، پروژه ها در قالب بسته های پروژه های انتفاعی و غیرانتفاعی تعریف شود، همزمان با پیشرفت پروژه انتفاعی، پروژه غیرانتفاعی نیز با استفاده از توان کارشناسی مشاوران و پیمانکاران پروژه انتفاعی، طراحی و به مرور زمان اجرایی می گردد با این کار عملا سرمایه گذار پروژه خود و حوزه های بلافصل و فراگیر خود را در سطح شهر ،رونق داده که علاوه بر تاثیر بر پروژه مذکور، بخشی از هزینه های سربار شهرداری در انجام وظایف محوله در قالب مدیریت ها و سازمان های شهرداری را کاهش می دهد. البته ذکر این نکته  ضروری است که کلیه اقدامات فوق تحت نظارت مدیریت و یا  سازمان مربوطه شهرداری، صورت می پذیرد.

احداث و یا توسعه معابر و میادین زیر نظر سازمان عمران ،احداث و یا توسعه فضای سبز زیر نظر سازمان پارک ها و فضای سبز، تجهیز و توسعه ناوگان حمل ونقل ،تجهیز و توسعه ایستگاه های اتوبوس و یا تاکسی زیر نظر سازمان اتوبوسرانی ویا تاکسی رانی، تنها بخشی از پروژه های غیرانتفاعی محسوب می شود که می تواند در این بسته های سرمایه گذاری قرارگیرد.

 

چالش شماره 3

درگیری سرمایه گذاران با انبوهی از دستورالعمل ها و ضوابط  تشکیلات مرتبط با شهرداری

(از معاونت ها و  مدیریت ها گرفته تا سازمان ها و شرکت های وابسته)

متاسفانه اغلب مدیریت ها و سازمان های مرتبط با شهرداری ،کمتر زمان و بودجه خود را درگیر موضوع  آموزش و ارتباط موثر با سرمایه گذاران می کنند و در بیشتر موارد تنها  ارتباطشان با پروژه در قالب اخطاریه های تعطیلی و یا پرداخت های مالی خلاصه شده است.

با توجه به تفاوت سرمایه گذاری های مقیاس کلان با سایر ساخت و سازهای خرد که به صورت پراکنده در نقاط مختلف شهر صورت می پذیرد، قطعا تفاوت در نوع برخورد و فرآیندهای سرمایه گذاری امری ضروری است، چه بسا متولی اصلی سرمایه گذاری در شهر مشهد ،منافع شهر را در اعمال اصلاحاتی در برخی از ضوابط و مقررات جاری بداند. این موضوع ریسک سرمایه گذاران را در برخورد با شهرداری به میزان قابل توجهی کاهش داده و به رونق اقتصادی، پیشرفت و توسعه کلی شهر منجر خواهد شد.

برای تحقق این موضوع ،دو راهکار ذیل پیشنهاد می گردد:

الف-تفویض برخی از  اختیارات مدیریت ها و سازمان های شهرداری به متولی اصلی سرمایه گذاری در شهر مشهد ،که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نظارت بر ساخت و ساز(مدیریت مهندسی و نظارت بر ساخت وسازها)
  • تبلیغات شهری و مبلمان شهری(سازمان میادین میوه وتره بار)

ب-مدیریت یکپارچه برخی از  اختیارات مدیریت ها وسازمان های شهرداری ازطریق متولی اصلی سرمایه گذاری در شهر مشهدکه ازآن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پدافند غیرعامل(مدیریت ساماندهی ومهندسی بحران)
  • نما ومحوطه سازی اطراف پروژه(مدیریت طراحی وبهسازی محیط شهری)

 

 

اطلاعات بیشتر در خصوص معاونت ها، مدیریت ها ،سازمان ها و شرکت ها
شهرداری مشهد
الف-معاونت های شهرداری مشهد

1. برنامه ریزی و توسعه
2. شهرسازی و معماری
3. خدمات و محیط زیست شهری
4. اقتصادی
5. فرهنگی و اجتماعی
6. اداری و مالی
7. فنی و عمرانی
8. حمل و نقل و ترافیک

ب- مدیریت های شهرداری مشهد

1. امور هنری
2. پژوهش و مطالعات راهبردی
3. آمار، تحلیل و ارزیابی عملکرد
4. امور تربیت بدنی همگانی
5. نظارت بر امور پارک ها و فضای سبز
6. درآمد های عمومی
7. بهبود روشها ، تشکیلات و آموزش
8. اجرایی طرح نوسازی بافت فرسوده آبکوه
9. طراحی و بهسازی محیط شهری
10. سامان دهی و مهندسی بحران
11. طرح انتقال پادگان ها
12. ساماندهی بافت فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی
13. اجرایی طرح میدان شهدا
14. مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها
15. برنامه ریزی و نظارت بر امور خدمات شهری
16. برنامه ریزی حفاری شهر مشهد
17. گردشگری و امور زائرین
18. محیط زیست و توسعه پایدار شهری
19. برنامه و بودجه
20. برنامه ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی
21. نهاد مطالعات و برنامه ریزی توسعه و عمران
22. ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات
23. نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان

ج- سازمان های شهرداری مشهد

1. پارکها و فضای سبز
2. آتش نشانی و خدمات ایمنی
3. اتوبوسرانی
4. فرهنگی و تفریحی
5. فردوس ها
6. فناوری اطلاعات و ارتباطات
7. پایانه های مسافربری
8. عمران
9. حمل و نقل و ترافیک
10. مدیریت پسماند
11. مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی
12. زمین و مسکن
13. میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری
14. مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه

د-شرکت های وابسته به شهرداری مشهد

1. بهره برداری قطار شهری مشهد
2. تعاونی خدمات اداری، رفاهی، عمرانی و گردشگری شهرداری مشهد (شهروند هشتم)
3. ترافیک هوشمند الیت
4. قطار شهری مشهد

 

۳ چالش اصلی سرمایه گذاری در کلان شهر مشهد
امتیاز شما به این نوشته
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره مجید شکیبا منش

کارشناس ارشد شهر سازی ، دارای مهارت در برنامه‌ریزی و پیکره‌بندی اطلاعات و تدوین گزارش‌ها در قالب استانداردهای بین‌المللی و تحلیل بانک‌های اطلاعاتی GISو همچنین تسلط بر ضوابط شهرسازی و درآمد شهرداری و اصول حرفه‌ای مدیریت پروژه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام؛ پس از مطالعه هر مطلب در سايت، مي توانيد سوالات خود را در بخش ديدگاه در پايين آن صفحه درج نماييد. ما پاسخ خواهيم داد و شما از طريق ايميل از پاسخ ما به سوال خود مطلع خواهيد شد.

مشاوران اطمینان شرق

1
×
سلام. چنانچه قصد سفارش کار دارید، می توانید از طریق واتس آپ با ما ارتباط بگیرید.
روی آیکن واتس آپ کلیک کنید:
بر روی فلش ها کلیک نمایید تا زیر منوها نمایش داده شود