هزینه هر جلسه حضوری برای بررسی و مشاوره پرونده شما در شهرداری، 250 تومان
هزینه یک ربع مکالمه تلفنی و مشاوره با پیام رسان با کارشناس خبره مسائل شهرداری، 38 تومان
سوالات خود در خصوص هر مطلبي که در سايت مطالعه مي کنيد را در بخش ديدگاه (در انتهاي مطلب) درج نماييد تا به آن پاسخ دهيم. از طريق ايميل از پاسخ ما به سوالتان مطلع خواهيد شد.
حضرت علی (ع): مشورت کننده، در آستانه موفقیت است
دفترخدمات مهندسی شهرسازی شهرداری مشهد

1- سیر تاریخی تشکیل دفاتر پیشخوان

طرح موضوع دفاتر پیشخوان( خدمات مهندسی شهرسازی) شهرداری مشهد در زمان آقای مهندس پژمان  ودر قالب برون سپاری بخشی از خدمات شهرداری به بخش خصوصی کلید خورد.

در سال 1389

تفاهم نامه بین شهرداری مشهد واستانداری  جهت واگذاری خدمات شهرداری به دفاتر پیشخوان دولت منعقد ولی به دلایلی از جمله عدم تطابق کارگزاران شهرداری با ضوابط پیشخوان دولت،این تفاهم نامه اجرایی نگردید.

تااینکه در سال 1391

آیین نامه اجرایی برون سپاری خدمات شهرسازی شهرداری مشهد به دفاتر فنی و مهندسی و پیشخوان دولت در شورای شهر تصویب گردید.دفاتر پیشخوان شهرداری شکل گرفتند،در ابتدای امر تعدادی از کارشناسان خبره تحت عنوان دفاترپیشخوان در داخل ساختمان های شهرداری مناطق مشغول به کارشدند وبه اصطلاح دارای میز کارشدند.به مرور زمان تشکیل پرونده ،ثبت درخواست ویک سری کارهای اولیه شهرداری که خیلی تخصصی نبودند ولی زمان بربودند به این دفاتر واگذارشد .

درسال 1392

شورای شهر تصویب کرد که در سال 93 حتما و قطعا باید دفاتر پیشخوان از داخل شهرداریها خارج شده و مکانهای مستقلی برای خود داشته باشند و این بود که آغاز سرگردانی مردم برای پیداکردن دفاتر پیشخوان شهرداری در خارج از ساختمان های شهرداری کلید خورد.

در سال 1395

شهرداری مشهد  پیشنهاد بازگرداندن امور دفاتر پیشخوان به شهرداری را به صحن علنی شورا می برد. شورای شهر ضمن اعلام مخالفت شهرداری را مکلف می کند تا لایحه پیشنهادی خود پیرامون نحوه تشویق و تنبیه و نظارت دقیق تر، تناسب نیروها با گروه های ساختمانی، حذف دفاتر کم کارکرد، جذب نیرو بر اساس فرایند گزینش شهرداری و عدم دریافت وجه به صورت مستقیم از متقاضیان را ظرف مدت یک ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید .

این طرح آماده و به شورا ارائه گردید ولی مشکلات مردم کماکان پابرجاست.

 

2- مراجع نظارتی دفاتر پیشخوان

مراجعی که بر فعالیت دفاتر پیشخوان نظارت دارند ومردم می توانند باآن ها در ارتباط باشند عبارتند از:

1. مدیریت طرح های توسعه شهری در معاونت شهرسازی و معماری
2. سازمان نظام مهندسی
3. مدیریت ارزیابی عملکرد و بازرسی شهرداری مشهد

 

3- ریشه یابی مشکل موجود دفاتر پیشخوان

به نظر می رسد 4 عامل بیش از سایر عوامل در بروز مشکلات فعلی دفاترپیشخوان سهمیم بودند،که درذیل به اختصار به آن ها اشاره می شود:

  • به مرور زمان وظایف برون سپاری شده به دفاترپیشخوان افزایش یافت واین درحالی بود که تعرفه این دفاتر که ابتدا براساس فعالیت اموراداری ،اسکن مدارک، ثبت درخواست و ارجاع پرونده تعریف شده بود، دست خوش تغییرات ماهوی نشد و این خود نارضایتی دفاتر پیشخوان را در پی دارد.

حق الزحمه مصوب دفاتر پیشخوان

  • مردم که در شهرداری غالبا بی پاسخ می ماندند به این دفاتر سرازیر می شوند، خواسته های آن ها اغلب بیش از وظایفی است که در قانون برای این دفاتر درنظر گرفته می شود و در نتیجه نارضایتی مردم را به ارمغان می آورد

دفاتر پیشخوان مسئولیتی در خصوص تسریع  در فرآیند صدور مجوزات ندارند،در نتیجه مردم بین شهرداری و دفاتر پیشخوان مثل توپ سرگردان بلاتکلیف می مانند. از سوی دیگر رویه جاری در شهرداری مشهد به این صورت است که  از زمان ارسال پرونده  به کارشناس مربوطه ، حداقل 48 ساعت فرصت برای پاسخگویی وجود دارد، حالا شما تصور کنید در یک روال عادی که کسی پی گیری غیر سیستمی پرونده را انجام ندهد ، با لحاظ گردشکار تعریف شده، باید هفته ها بگذرد تا شاید پرونده ای به سرانجام برسد، بماند که در بسیاری از موارد اشتباهات صورت پذیرفته در تکمیل آیتم ها توسط کارشناسان دفاتر پیشخوان ویا شهرداری این سیکل را بسیاری طولانی خواهد کرد و یا در برخی موارد ، کارشناسان ابهاماتی در برخی قسمت های پرونده دارند که  این موضوع را از طریق نرم افزارهای چت آن لاین ویا تلفن انجام نمی دهند  و تنها گردشکار پرونده را طولانی می کنند واین می شود که دربرخی موارد پاسکاری سیستمی پرونده ها ، ماه ها به طول می انجامد. در این شرایط تنها راه حل مردم، مراجعه مستقیم به شهرداری است و یا دادن وکالت به دفاتر پیشخوان و یا سایر اشخاص جهت پی گیری فیزیکی.

  • دراین سال ها نرخ بیکاری بالا به ویژه در بین فارغ التحصیلان دانشگاه سبب روی آوردن بسیاری از جوانان با مدارک مختلف تحصیلی، درسطوح مختلف تحصیلی به این دفاتر گردید.
  • دلالان حوزه ساخت ساز و مسائل شهرداری با سیستمی شدن بسیاری از امور ، حوزه فعالیت خود را در خطر دیدند و در نتیجه به دنبال راهکار جدید جهت حفظ و بقای خود نمودند.

4- تحلیل برخورد متفاوت دفاتر پیشخوان در شرایط موجود

دفاتر پیشخوان شهرداری ، در برخورد با شرایط فوق، مسیرهای متفاوتی را انتخاب نمودند که در ذیل به مهمترین آن ها می پردازیم.
1. دفاتر قانون مند : این دفاتر با رعایت قوانین ودریافت تنها حق الزحمه مصوب، به مرور زمان با رکود مواجه شده وبا افزایش تعداد دفاتر پیشخوان به بیش از 300  دفتر، از عرصه رقابت خارج می شوند.
2. دفاتر اشتغال زا: دفاتری که با به کارگیری نیروهای ارزان قیمت و واگذاری کلیه امور به آن ها خود به فعالیت دیگری می پردازند. شهرداری مشهد سیستم تشخیص هویت با دوربین را با شدت دنبال می نمیاد، تعداد زیادی از این دفاتر نیز از عرصه رقابت خارج شده و تعدادی با سختی به ادامه مسیر امیدوارند.
3. دفاتر دلال پرور: این دفاتر با پذیرش پیشنهاد دلالان در قبال دریافت مبالغ بسیار بالا (به عنوان نمونه 40 میلیون تومان برای هرطبقه اضافه) از کم اطلاعی مردم و بی دقتی برخی از کارمندان شهرداری سوء استفاده نموده و با ادعای آشنایی با تعدادی از مسئولین شهری، اعتماد مردم را جلب نموده و در برخی موارد نیز موفق عمل می کنند. برای برخورد با این دسته تاکنون راهکار اجرایی از سوی شهرداری اتفاق نیافتاده است.

 

دفاتر پیشخوان خدمات شهرسازی شهرداری مشهد
امتیاز شما به این نوشته
درباره مجید شکیبا منش

کارشناس ارشد شهر سازی ، دارای مهارت در برنامه‌ریزی و پیکره‌بندی اطلاعات و تدوین گزارش‌ها در قالب استانداردهای بین‌المللی و تحلیل بانک‌های اطلاعاتی GISو همچنین تسلط بر ضوابط شهرسازی و درآمد شهرداری و اصول حرفه‌ای مدیریت پروژه

4 دیدگاه در دفاتر پیشخوان خدمات شهرسازی شهرداری مشهد
  1. سلام
    نحوه تاسیس دفاتر پیشخوان شهرداری چگونه است

    • سيد مجتبي فرشچي ۲۵ آبان ۱۳۹۷ در ۱۹:۴۸ پاسخ

      سلام. در حال حاضر شهرداری مشهد مجوز جدیدی برای تاسیس دفتر پیشخوان شهرسازی نمی دهد. بلکه به دنبال کاهش تعداد دفاتر با هدف افزایش حاشیه سود دفاتر خوب و خوش نام می باشد.

      • سلام ممنون از پاسختون
        الان هیچ راهی نیست که بشه یکی از این دفاتر رو داشت ؟ من تنها بخش صدور استعلامش رو میخام چون در این زمینه میتونم مشتری جذب کنم .
        این ازمونی که تو شهریور برگزار شد و به افراد توکن می دادن چی بود ؟ ایا دوباره برگزار میشه ؟ با همون توکن میشه کار کرد ؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام؛ پس از مطالعه هر مطلب در سايت، مي توانيد سوالات خود را در بخش ديدگاه در پايين آن صفحه درج نماييد. ما پاسخ خواهيم داد و شما از طريق ايميل از پاسخ ما به سوال خود مطلع خواهيد شد.

مشاوران اطمینان شرق

1
×
سلام. چنانچه قصد سفارش کار دارید، می توانید از طریق واتس آپ با ما ارتباط بگیرید.
روی آیکن واتس آپ کلیک کنید:
بر روی فلش ها کلیک نمایید تا زیر منوها نمایش داده شود