محاسبه جریمه کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد

۱- کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟

با توجه به وظایفی که قانون بر عهده شهرداری گذاشته است، سیستم های بررسی و رسیدگی به منظور تضمین حقوق متقابل مردم و شهرداری در قانون پیش بینی شده که تحت عنوان کمیسیون، در شهرداری ها مشغول به فعالیت می‌باشند. در قانون شهرداری ها مصوب سال ۱۳۴۵ با اصلاحات بعدی و قانون نوسازی، چهار کمیسیون مهم برای رسیدگی به مسایل و مشکلات پیش بینی شده است که عبارتند از: کمیسیون مندرج در ماده ۸  قانون نوسازی، کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، کمیسیون ماده ۷۷ و کمیسیون ماده صد.

۱-۱- موضوع ماده صد در قانون شهرداریها

موضوع ماده صد قانون شهرداری ها در ارتباط با ضرورت اخذ مجوز از شهرداری قبل از هرگونه اقدام جهت ساخت و سازهای شهری، فعالیت‌های عمرانی و تفکیک املاک و اراضی می باشد که مصوبه مجلس است. به عبارت دیگر افراد در محدوده و حریم شهرها در ساخت و ساز، تجدید بنا یا تعمیرات نیازمند اخذ مجوز از شهرداری ها هستند و اگر غیر از این عمل کردند، شهرداری به عنوان شاکی تقاضای جریمه یا تخریب را میکند که در این صورت در مرجعی به نام کمیسیون ماده صد قانون شهرداری ها رسیدگی صورت می گیرد.

پس آراء کمیسیون ماده صد شهرداریها دو نوع رای بیشتر ندارد: جریمه بابت تخلف ساختمانی یا قلع و تخریب بنای مازاد.

اگر در پرونده های قدیمی شهرداری مشهد، حوالی سالهای دهه ۵۰ و ۶۰ جستجو کنید، نتیجه رای کمیسیون را همانند رای دادگاه خواهید دید. بنابراین در اصل کمیسیون ماده صد دادگاهی خاص است که شهرداری افرادی را که مازاد بر پروانه یا خارج از ضوابط ساخت و ساز می کنند به آن ارجاع می دهد تا در خصوص آنان تصمیم گیری شود. 

اگر این دادگاه رای به جریمه داد، شهرداری می تواند وجه جریمه را اخذ نموده و پایانکار یا مفاصا حساب صادر کند. و اگر دادگاه رای قلع بنا داد، هیچ گواهی ای توسط شهرداری قابلیت صدور ندارد و مالک اگر پایانکار می خواهد باید بنای ساخته شده را قلع کند.

۲- هشدار! رقم جریمه کمیسیون ماده صد برای ساخت و سازهای سال ۹۹ بالاست!

با توجه به محاسبات آنلاین که در زیر ارائه شده است و محاسبات متعدد انجام شده به اطلاع همشهریان عزیز مشهدی می رساند که در جریان باشید که رقم جریمه کمیسیون ماده صد برای ساخت و سازهای غیر مجاز گران است و پیشنهاد می شود بدون بررسی لازم اقدام به ساخت خارج از مجوز شهرداری نکنند.

رقم دقیق از محاسبات آنلاین قابل استحصال است اما بد نیست بدانید در یک نقطه متوسط از شهر، این جریمه تا متری ۶.۵ میلیون تومان بالغ می شود. و این تصور نباید باشد که کمیسیون ماده صد به حداکثر مبلغ رای نمی دهد!

مهم تر آنکه در ساختمان های تجاری، اداری و اقامتی و صنعتی و امثال آن به دلیل بالا بودن ضریب حداقل و حداکثر تعیین شده در ماده صد قانون شهرداریها، این جریمه بسیار گران خواهد شد.

۳- ترکیب اعضای کمیسیون ماده صد

اعضای این کمیسیون عبارتند از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری، نماینده شورای اسلامی شهر به انتخاب شورای اسلامی شهر و نماینده شهرداری. 

البته نماینده شهرداری حق رای دادن ندارد و برای توضیحات و دفاع از لایحه در جلسه حضور دارد.

۴- حجم کاری بسیار بالای کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد

شاید نتوانید کمیسیونی به این حجم کاری در هیچ کجای شهرداری یا حتی شهر مشهد بیابید. می توان گفت این کمیسیون سالانه ده ها هزار رای (رای بدوی یا رای تجدید نظر) صادر می کند.

این حجم از عملکرد نقش و اهمیت فوق العاده این کمیسیون در شهرداری و حجم بالای کاری آنرا را نشان می دهد. آراء جریمه کمیسیون ماده صد از شریان های اصلی کسب درآمد در شهرداری های کلان شهرهای ایران هستند. و این واقعیتی است غیر قابل انکار. 

البته پرونده های زیاد مطروحه در کمیسیون ماده صد تفسیرهای دیگری نیز دارد که در اینجا به آن وارد نمی شویم. مثل “عدم انطباق طرح های تفصیلی با نیازهای روز مردم”، “عدم بازدارندگی آراء در زمینه جلوگیری از تخلفات ساختمانی”، “رویه شدن هنجار تخلف ساخت و ساز در بین سازندگان و مردم” و مانند آن.

۵- رای بدوی، رای تجدید نظر

در ابتدا رای بدوی توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر می شود که چنانچه مالک اعتراضی به آن نداشته باشد، همان اجرا می شود. اما مالک می تواند ظرف مدت ۱۰ روز از زمان ابلاغ رای بدوی، طی لایحه ای نسبت به آن اعتراض نماید تا دوباره پرونده در کمیسیون طرح شده و رای تجدید نظر صادر شود.

توجه داشته باشید که رای تجدید نظر دیگر به هیچ عنوان قابل تغییر نبوده و لازم الاجراست. و تنها مرجعی که ممکن است بتواند آنرا تغییر دهد دیوان عدالت اداری می باشد! بردن شکایت به دیوان عدالت اداری هم فرآیندی بسیار سخت و وقت گیر است که تنها از عهده وکلای توانمند دادگستری بر می آید. 

در عمل اکثریت قریب به اتفاق مالکین به رای بدوی اعتراض می کنند. زیرا حتی اگر رای جریمه باشد (بهترین حالت پس از ارجاع پرونده به کمیسیون ماده صد)، شانس خود را برای کاهش مبلغ جریمه امتحان می کنند.

مثال اجرای رای قلع بنا

اینجانب در دوران کاری خود در شهرداری مشهد شاهد چندین مورد قلع بنا توسط شهرداری بوده ام که آنان را توضیحی مختصر می دهم تا در جریان باشید که کدام آرای قلع کمیسیون را شهرداری اجرا می کند. یکی از مواردی که از نزدیک شاهد بودم ملکی بود که دو طبقه مازاد در کوچه ای ۴ متری و با استفاده از آهن های دست دوم ساخته بود!! یعنی هم عرض معبر اجازه چنین تراکمی را نمی داد، هم تخلفات زیادی داشت و هم اینکه اصولا خطر جانی برای استفاده کنندگان از بنا داشت!

مورد دیگر هم ملکی بود که در مسیر خیابان اقدام به ساخت بنا کرده بود که توسط شهرداری تخریب شد! چنین ساخت و سازهایی واقعا نیاز به قلع بنا دارد.

اما مثلا اینکه پیشروی طولی در حیاط به میزان دو متر انجام شود، در صورت صدور رای قلع توسط کمیسیون، معمولا توسط شهرداری اجرا نمی شود اما مالک دیگر نمی تواند پایانکار گرفته، پرونده در شهرداری قفل شده و به تبع آن نمی تواند سند برای واحدهای ساخته شده خود بگیرد و مشکلات فراوان ناشی از آن. و احتمالا بابت فک پلمب های متمادی چندین بار به دادگاه فراخوانده و جریمه خواهد شد.

۶- محاسبه آنلاین جریمه ماده صد ملک شما در شهرداری مشهد

چنانچه متن ماده صد قانون شهرداری ها را مطالعه نمایید، متوجه خواهید شد که بابت بنای مسکونی مازاد بر پروانه، کمیسیون می تواند از نیم کا (نصف ارزش اسکلت ساختمان) تا سه کا (سه برابر ارزش اسکلت ساختمان) به ازای هر متر تخلف، مودی را جریمه کند. تصمیم کمیسیون قابل پیش بینی نیست اما اطلاع از حدود آن قطعا مفید خواهد بود.

منظور از کا یا K ارزش اسکلت ساختمان است که طی مصوبه جداگانه توسط شورای شهر برای ساختمان ها تعیین می شود. و در ساختمان های غیر مسکونی، کمیسیون از ۲ کا (دو برابر ارزش اسکلت) تا ۴ کا (چهار برابر ارزش اسکلت) برای هر متر مربع تخلف، می توان رای صادر کند.

در فرم محاسبه آنلاین زیر، می توانید ارزش اسکلت ملک خود در مشهد را در بخش مربوطه وارد نمایید و بلافاصله مشاهده نمایید که حداقل و حداکثر جریمه ای که کمیسیون ماده صد برای شما می تواند تعیین کند به چه میزان می باشد. توجه شود که چنانچه ارتفاع زیربنای مشمول ارسال به کمیسیون ماده صد، از حد مجاز بالاتر باشد، ضریب افزایشی بابت افزایش ارتفاع نیز در محاسبات لحاظ خواهد شد.

چنانچه محاسبه در مرورگر شما مشاهده نمی شود از مرورگرهای فایرفاکس یا گوگل کروم بروز شده استفاده نمایید (در اینترنت اکسپلورر محاسبات انجام نمی شود)

محاسبه آنلاین به قرار زیر است:

۷- متن کامل ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها

ماده ۱۰۰ـ مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.

شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه بوسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد جلوگیری کند.

تبصره ۱ـ در موارد مذکور فوق که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیونهایی مرکب از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور و یکی از اعضای انجمن شهر، به انتخاب انجمن مطرح می‌شود. کمیسیون پس از وصول پرونده به ذینفع اعلام می‌کند که ظرف ده روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد پس از انقضاء مدت مذکور کمیسیون مکلف است موضوع را با حضور نماینده شهرداری که بدون حق رأی برای ادای توضیح شرکت می‌کند ظرف مدت یکماه تصمیم مقتضی بر حسب مورد اتخاذ کند در مواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح کند در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذینفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

در صورتی که تصمیم کمیسیون بر قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه، تجاوز کند تعیین می‌کند.

شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند. هرگاه مالک درمهلت مقرر اقدام به قلع بناء نکند شهردار رأساً اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آیین‌نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد کرد.

تبصره ۲ـ در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت زیربنای مندرج در پروانه ساختمانی واقع در حوزه استفاده از اراضی مسکونی کمیسیون می‌تواند در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بنا با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی (در بر خیابانهای اصلی یا خیابانهای فرعی و یا کوچ بن‌باز یا بن‌بست) رأی به اخذ جریمه‌ای که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجاد شده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد تعیین و شهرداری مکلف است بر اساس آن نسبت به وصول جریمه اقدام کند (جریمه نباید از حداقل یک دوم کم‌تر و از سه برابر ارزش معاملاتی برای هر متر مربع بنای اضافه بیشتر باشد). در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری کرد، شهرداری مکلف است مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأی تخریب را بکند. کمیسیون در این مورد نسبت به صدور رأی تخریب اقدام خواهد نمود.

تبصره ۳ـ در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی واقع در حوزه استفاده از اراضی تجارتی و صنعتی و اداری کمیسیون می‌تواند در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بنا با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی (در بر خیابانهای اصلی یا خیابانهای فرعی و یا کوچه بن‌باز یا بن‌بست) رأی به اخذ جریمه‌ای که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجاد شده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد تعیین و شهرداری مکلف است بر اساس آن نسبت به وصول جریمه اقدام کند (جریمه نباید از حداقل دو برابر کم‌تر و از چهار برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای اضافی ایجاد شده بیش‌تر باشد). در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری کرد شهرداری مکلف است مجدداً پروانه را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأی تخریب بکند. کمیسیون در این مورد نسبت به صدور رأی تخریب اقدام خواهد کرد.

تبصره ۴ـ در مورد احداث بنای بدون پروانه در حوزه استفاده از اراضی مربوطه در صورتی که اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد کمیسیون می‌تواند با صدور رأی اخذ جریمه به ازاء هر متر مربع بنای بدون مجوز یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان در صورتی که ساختمان ارزش دریافت سرقفلی داشته باشد، هر کدام که مبلغ آن بیش‌تر است از ذینفع، بلامانع بودن صدور برگ پایان ساختمان را به شهرداری اعلام کند. اضافه بنا زائد بر تراکم مجاز بر اساس مفاد تبصره‌های ۲ و ۳ عمل خواهد شد.

تبصره ۵ـ در مورد عدم احداث پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن آن و عدم امکان اصلاح آن کمیسیون می‌تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ، رأی به اخذ جریمه‌ای که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد، صادر کند (مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش ۲۵ متر مربع می‌باشد). شهرداری مکلف به اخذ جریمه تعیین شده و صدور برگ پایان ساختمان می‌باشد.

تبصره ۶ـ (اصلاحی ۲۷/۶/۱۳۵۸) در مورد تجاوز به معابر شهر، مالکین موظف هستند در هنگام نوسازی بر اساس پروانه ساختمان و طرحهای مصوب رعایت برهای اصلاحی را بکند، در صورتی که بر خلاف پروانه و یا بدون پروانه تجاوزی در این مورد انجام گیرد شهرداری مکلف است از ادامه عملیات جلوگیری و پروانه امر را به کمیسیون ارسال کند. در سایر موارد تخلف ماندن عدم استحکام بنا، عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی در ساختمان رسیدگی به موضوع در صلاحیت کمیسیونهای ماده ۱۰۰ است.

تبصره ۷ـ (اصلاحی ۲۷/۶/۱۳۵۸) مهندسان ناظر ساختمانی مکلفند نسبت به عملیات اجرایی ساختمانی که به مسوولیت آنان احداث می‌گردد، از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن مستمراً نظارت کرده و در پایان کار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی کنند. هر گاه مهندس ناظر بر خلاف واقع گواهی کند و یا تخلف را بموقع به شهرداری اعلام نکند و موضوع منتهی بطرح در کمیسیون مندرج در تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و صدور رأی بر جریمه یا تخریب ساختمان گردد، شهرداری مکلف است مراتب را به نظام معماری و ساختمانی منعکس کند. شورای انتظامی نظام مذکور موظف است مهندس ناظر را در صورت ثبوت تقصیر برابر قانون نظام معماری و ساختمانی حسب مورد با توجه به اهمیت موضوع به ۶ ماه تا سه سال محرومیت از کار و در صورتی که مجدداً مرتکب تخلف شود که منجر به صدور رأی تخریب به وسیله کمیسیون ماده ۱۰۰ گردد به حداکثر مجازات محکوم کند. مراتب محکومیت از طرف شورای انتظامی نظام معماری و ساختمانی در پروانه اشتغال درج و در یک یا چند مورد از جراید کثیرالانتشار اعلام می‌گردد. شهرداری مکلف است تا صدور رأی محکومیت به محض وقوف از تخلف مهندس ناظر و ارسال پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰ بمدت حداکثر ۶ ماه از اخذ گواهی امضا مهندس ناظر مربوطه برای ساختمان جهت پروانه ساختمان شهرداری خودداری کند. مأمورین شهرداری نیز موکلفند در مورد ساختمانها نظارت کند و هر گاه از موارد تخلف در پروانه بموقع جلوگیری نکنند و یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه مرتکب تقصیری شوند، طبق مقررات قانونی به تخلف آنان رسیدگی می‌شود و در صورتی که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و مأمورین شهرداری واجد جنبه جزایی هم باشد از این جهت نیز قابل تعقیب خواهند بود. در مواردی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمان است و دستور شهرداری اجرا نشود می‌تواند با استفاده از مأمورین اجراییات خود و در صورت لزوم مأمورین انتظامی برای متوقف ساختن عملیات ساختمانی اقدام کند.

تبصره ۸ـ (اصلاحی ۲۷/۶/۱۳۵۸) دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام معامله قطعی در مورد ساختمانهای گواهی پایان ساختمان و در مورد ساختمانهای ناتمام گواهی عدم خلاف تاتاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شده باشد ملاحظه و مراتب را در سند قید کند. در مورد ساختمانهایی که قبل از تصویب قانون ۶ تبصره الحاقی به ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها (۲۴/۱۱/۱۳۵۵) معامله انجام گرفته و از ید مالک اولیه خارج شده باشد، در صورتی که مورد معامله کل پلاک را شامل نگردد گواهی عدم خلاف یا برگ پایان ساختمان الزامی نبوده و با ثبت و تصریح آن در سند انجام معامله بلامانع می‌باشد.

در مورد ساختمانهایی که قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر ایجاد شده در صورتی که اضافه بنای جدیدی حادث نگردیده باشد و مدارک و اسناد نشان دهنده ایجاد بنا قبل از سال تصویب طرح جامع شهر باشد، با ثبت و تصریح مراتب فوق در سند مالکیت انجام معامله بلامانع می‌باشد.

تبصره ۹ـ (الحاقی ۲۷/۶/۱۳۵۸) ساختمانهایی که پروانه ساختمان آنها قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر، صادر شده است از شمول تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری معاف می‌باشند.

تبصره ۱۰ـ (الحاقی ۲۷/۶/۱۳۵۸) در مورد آراء صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری هر گاه شهرداری یا مالک یا قائم مقام او از تاریخ ابلاغ رأی ظرف مدت ده روز نسبت به آن رأی اعتراض کند، مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده ۱۰۰ خواهد بود که اعضای آن غیر از افرادی باشند که در صدور رأی قبلی شرکت داشته‌اند. رأی این کمیسیون قطعی است.

تبصره ۱۱ـ (الحاقی ۲۷/۶/۱۳۵۸) آیین‌نامه ارزش معاملاتی ساختمان پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب انجمن شهر در مورد اخذ جرائم قابل اجراست و این ارزش معاملاتی سالی یکبار قابل‌تجدیدنظر خواهد بود.

۸- فرم اعتراض به رای ماده صد

نمونه فرم اعتراض به رای ماده صد را می توانید با کلیک بر روی این لینک دانلود نمایید: فرم اعتراض به رای ماده ۱۰۰

با استفاده از بخش نظرات در انتهای صفحات سایت، می توانید سوالات و نظرات خود را پیرامون آن مطلب درج نمایید یا اینکه نظرات سایر افراد را بخوانید. برای جستجو میان کامنتها از Ctrl + f استفاده نمایید. ضمنا از طریق ایمیل از پاسخ ما به سوال خود مطلع خواهید شد.

سيد مجتبي فرشچي

طی سالهای 85 لغایت 94، یعنی 9 سال در بخشهای شهرسازی و درآمد شهرداری مشهد مشغول به کار بوده ام. اکنون مایلم با هدف شفافیت هر چه بیشتر امور شهرداری، تجربیات گرانقدر و اطلاعات خود را در اختیار مردم عزیز و سرمایه گذاران محترم ساختمان قرار دهم، در قالب: 1- خدمات محاسبه آنلاین عوارض ، 2-ویدئوهای آموزشی، 3- متون آموزشی.

نوشته های مشابه

‫۱۶ نظرها

  1. با سلام در کمیسیون بدوی به استناد تبصره یک از ماده صد حکم بر قلع بنای غیر مجاز ورفع مشرفیت ظرف یک ماه صادر شده است چگونه اعتراضی بنویسم که حکم قلع بنا را یه جریمه تبدیل کند

    1. سلام. با توجه به شرایط ملک و نوع تخلف و احتساب جمیع موارد مرتبط با موضوع می توان دفاعیه تنظیم نمود. ما آمادگی داریم در یک جلسه تمام موارد را بررسی و لایحه مربوطه را بنویسیم.

  2. با سلام و احترام
    خواهشمندم به سوال اینجانب پاسخ داده و مرا راهنمایی بفرمایید.
    یه مغازه ۱۶ متری در بر یک بلوار ساخته ام که با تمام پس انداز و توان مالی ، یک کسب و کار کوچک برای خودم به پا کنم..کل مغازه ۶۰ میلیون ارزش دارد.. کمیسیون ماده ۱۰۰ جمعا حدود ۶۰ میلیون جریمه معین کرده است؟؟؟؟ عملا من مانده ام و کلی بدهی و عدم توان مالی جهت پرداخت این جریمه حتی به صورت اقساط….حال خواهشمندم راهنمایی بفرمایید تکلیف من چیست و چه می توانم بکنم؟

    1. سلام و عرض ادب
      قبل از هر گونه ساخت و سازی، میزان جریمه و عوارض شهرداری را بپرسید و حساب شده اقدام کنید. وقتی در عمل انجام شده قرار گرفتید دیگر نمی شود به آسانی راه حلی پیدا کرد، مگر اینکه بالاخره عوارض شهرداری با تقسیط و به تدریج پرداخت شود.

  3. با سلام و احترام
    بنده در اوایل سال ۹۷ یک قطعه پلاک به مساحت ۳۰۵ متر را برای ساخت سوله کارگاهی اقدام کردم.که شهرداری با توجه به اینکه این پلاک از طرح کشاورزی و جهاد خارج شده بود بدونه پروانه ساخت اجازه ساخت را به اینجانب دادند و در قبال آن مبلغ ۴۵ میلیون از بنده دریافت کردند
    ( این سازه کاملا زیر نظر مهندسین ناظر ساخت و به پایان رسیده‌است و تمام نقشهای اجرایی شده و سندیت این سازه موجود میباشد)
    و حال برای دریافت پایان کار پرونده باید به کمسیون ارجاع شود
    لذا خواهشمند است با توجه به مشکلات عدیده و تولید و ناتوانی در پرداخت جریمه مساعدت لازم به عمل آورید. با کمال تشکر.

    1. سلام. بهرحال نیاز به مجوز کمیسیون ماده صد برای ملک شما وجود دارد. یک مقام و مرجعی باید بالاخره ساخت و ساز شما را تایید کند.
      اگر وجه زیربناها را داده اید که نباید از نظر ریالی نگران ارسال به ماده صد باشید. مگر اینکه زیربنایی بشتر ساخته باشید از آنچه توافق شده با شهرداری.
      بهرحال برای نوشتن لایحه ماده صد می توانیم یک جلسه خدمت شما باشیم. هزینه ۵۰۰ تومان.

  4. با سلام
    بنده در طبقه ۷ ساختمانی ساکن میباشم مدتی است که ساختمانی مجاور با دیوار حیاط خلوت ساختمان مسکونی ما در حال ساخت میباشد که تراکم ساختمان در حال ساخت ۳طبقه میباشد و تا طبقه ششم مجوز ساخت گرفته است
    این ساختمان در حیاط خلوت ما در احداث پنجره میباشد و با ابنکه ۶طبقه میابشد طبقه ششم مشرف به ما که در طبقه ۷میباشیم میباشد و جلوی نور و افتاب ما را گرفته است
    به شهرداری که مراجعه کردم به ما اعلام کردند که تا طبقه ۶پروانه گرفته است و برای ابطال پروانه باید به دیوان عدالت ادرای مراجعه کنید لطفا در باره نحوه شکایت در دیوان عدالت ادرای راهنمایی بفرمایید
    باتشکر

    1. سلام. اون پنجره ای که ساختمان مجاور شما می سازد احتمالا دارای ارتفاع بیش از ۱.۷ است و گرنه اصلا اجازه ساخت پنجره به حیاط خلوت شما را ندارد. اگر ارتفاع این پنجره کم است و مستقیما به حیاط خلوت شما دید دارد می توانید از شهرداری بخواهید رسیدگی کند.
      اما اینکه بیان شده این ساختمان جلو ورود نور و آفتاب را گرفته و در سطح اشغال مجاز ساخته باشد، خیلی دلیل محکمی به نظر نمی رسد. بهرحال ارتفاع این ساختمان مساوی ارتفاع ساختمان شماست و فکر نکنم بتوان پروانه آنرا ابطال نمود. اگر از کنار است و نسبت به شما پیشروی طولی بیشتری نموده است حداقل در شهرداری مشهد این باب است که لازم است رضایت محضری شما را بگیرد. شاید مالک اولیه ملک شما این رضایت را به وی داده است.

  5. با سلام ..
    بنده یک باب منزل ۱۵۰ متری کلنگی دارم که پارسال ۳۸۰ پ میلیون تومان خریدم امسال نسبت به اضافه بنا بدون پروانه اقدام نمودم (حدود ۳۰ متر) ارزش این ملک به علت گرانی ۸۰۰ میلیون تومان شده است وحالا شهرداری ۸۰ میلیون تومان جریمه صادر کرده در حالیکه ساختمان را تخریب نکردیم به علت جابه جایی دیوارها وزدن پل تمام ساختمان را که الان زیر بنای ۱۱۰ متر دارد را جزو جریمه در نطر گرفته …حالا من که کل هزینه تعمیر ساختمانم ونمای ساختمان ۵۰ میلیون تومان نشده باید این مبلغ جریمه بدهم در حالیکه همین مبلغ را هم با کلی قرض فراهم کردم ..لطفا مراهنمایی کنید که لایحه دفاعیه برای کم کردن میزان جریمه را چطور بنویسم و امکان کم کردن میزان جریمه تا چه حد وجود دارد

    1. سلام. علت گران شدن این جریمه این که این تخلف ساختمانی جدید اتفاق افتاده است. ساخت و سازهای مازاد در سالهای اخیر بسیار گران محاسبه می شوند. زیرا رویکرد جلوگیری از ساخت غیر مجاز است. بهتر بود قبل از این کار مجوز می گرفتید. در پروانه اگر از شهرداری امتیازی بگیرید بسیار با قیمت مناسب تر برای شما تمام می شود.
      حالا تنها کاری که می شود این است که با ذکر دقیق دلایل اقدام خود و پیگیری دفاعیه، سعی در کاهش مبلغ کمیسیون ماده صد داشته باشید.
      همواره قبل از هر کاری که با شهرداری مربوط می شود پرس و جو داشته باشید از هزینه هایی که شهرداری اخذ می کند.

  6. با سلام. رای کمیسیون بدوی ماده صد برای ما اومده. سال وقوع تخلف رو ۱۳۵۴ در نظر گرفتن که از اون بابت مشکلی نداره. ۲۸۶هزار تومن هم جریمه پیشروی مازاد از ۱۰درصد که اونم هیچ. فقط ۶۶ متر برای عقب نشینی از ملک تجاریمون گفتن باید قلع بنا بشه. سال ۱۳۵۴ عرض معبر ۱۲ متر بوده ولی حالا شهرداری تصمیم گرفته ۲۰ متریش کنه و برای عقب نشینی فشار میاره. و چون املاک ما زمین هاش وقفی هست شهرداری میگه هیچ حق و حقوقی به ما نمیده از بابت زمین. یک تعهد محضری هم در همین خصوص هست که گفتن باید بیاین امضا کنین وگرنه پلمپ میکنیم. زمینی که الان متری ۱۵ میلیون تجاریش ارزش داره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام. در صورتیکه دارای مالکیت عرصه (زمین) باشید قطعا شهرداری در قبال عقب نشینی به شما امتیاز ساخت می دهد. مدت خیلی زیادی است که شهرداری مشهد بابت عقب نشینی وجهی پرداخت نمی کند و به جای آن امتیاز بیشتر در ساخت و ساز می دهد.
      باز هم بهتر است با یک متخصص املاک در شهرداری مشورت کنید.

  7. با سلام. در منطقه صبا که زمینها متعلق به آستانه میباشد به تازگی یک واحد آپارتمان خریده ام . کل ملک ۹۰متر میباشد و واحدی ک اینجانب خریده ام با احتساب راه پله ۷۰متر و طبقه ۴ روی پیلوت میباشد . آیا به این واحد حکم قلع تعلق میگیرد ؟تمامی واحدها قولنامه و فاقد سند میباشند .

    1. سلام. چون قولنامه است، مالکیت شما در شهرداری به صورت رسمی پذیرفته نیست و بنابراین تفکیکی بین مالکین مختلف این ساختمان وجود ندارد. آستانه بودن یا نبودن نیز اهمیتی ندارد.
      رای قلع به هر جایی که اشاره کرده باشد، همان بخش لازم الاجراست. البته اینگونه نیست که شهرداری بلافاصله نسبت به اجرای رای اقدام کند، اما بهرحال پاسخی به این ملک داده نمی شود و اگر شهرداری بتواند جلوگیری و ممانعت ایجاد خواهد نمود.

  8. در برج ۱ سال ۹۷ اپارتمانی را در منطقه کلاهدوز مشهد پیش خرید کردم. الان که خرداد ۹۹ است هنوز در مرحله خاک گچ است و سازنده میگه کمیسیون ۱۰۰ و شهرداری خیلی اذیت کرده و تایید نکرده (پیشروی ۲ متری در حیاط داشته و یک طبقه هم تراکم. ینی ۵ طبقه رو پایلوت). این مراحل واقعا اینقدر طولانیه و شهرداری چرا اینقدر اذیت کرده؟ ممنون میشم توضیح اجمالی بدید

    1. قاعدتا مراحل پاسخگویی در کمیسیون ماده صد شهرداری طولانی است. این طولانی شدن هم به شهرداری ارتباط داره هم به مودی و هم به ضوابط. بهرحال مراحل کاری در شهرداری زمان بر است و تا پیگیری جدی نشه کار به راحتی جلو نمی رود. ضوابط هم پیچیده است. یک طرف قضیه هم مودی یا مالک است که ممکن است به دلایل زیر حاضر به قبول رای کمیسیون نشود و پیگیر اعتراض به رای و یا اصلاح آن باشد: ۱- بسیار گران بودن مبلغ جریمه کمیسیون {پیشنهاد همیشگی ما این است که بگونه ای پیش بروید که سرنوشت شما را کمیسیون ماده صد تعیین نکند}. ۲- رای قلع کمیسیون ماده صد. ۳- رای به تامین پارکینگ که معمولا مالک یا نمی تواند پارکینگ را تامین کند یا اینکه باید دست به تغییرات در ملک بزند که به راحتی به این کار حاضر نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سلام بر شما؛

سید مجتبی فرشچی

Open chat
1
سوالی دارید؟ در واتساپ طرح نمایید
سلام. چنانچه سوالی در خصوص خدمات و یا آموزشهای ما دارید، از طریق واتساپ {09150707678} ارتباط بگیرید.
روی آیکن زیر مجدد کلیک کنید: