با توجه به رسالت “مشاوران اطمینان شرق” در افزایش اطلاعات شهروندان مشهد، خصوصا در زمینه امور شهرداری مشهد، این مشاور اقدام به طراحی صفحه ای اختصاصی برای طرح خلاصه ای از دیدگاه ها و نظرات مدیران ارشد شهرداری مشهد نموده است. بدین ترتیب از این پس شما می توانید خلاصه مصاحبه مدیران ارشد شهر با رسانه ها یا اعلام نظرات آنان در شبکه های اجتماعی را در این بخش مشاهده فرمایید.
رئیس کمیسیون عمران وشهرسازی شورا( محمدهادی مهدی نیا)
مصاحبه با اصحاب رسانه
متن اصلی را در لینک زیر می توانید ملاحظه نمایید. البته نکات مهم و خلاصه مصاحبه در این صفحه ذکر شده است.
متن اصلی مصاحبه رئیس کمیسیون عمران وشهرسازی شورا970312
خلاصه مصاحبه و عناوین
1- گزارشی از اقدامات انجام شده در 8 ماه گذشته
1- برگزاری جلسات رسمی و غیررسمی در قالب اتاق فکر با انبوهسازان، مهندسان ، نخبگان و بدنه شهرداری
2- شناسایی مشکلات(طرح های جامع وتفصیلی-اغتشاشات در سیما ومنظر شهری-نحوه پاسخگویی به شهروندان وفرآیند بسیارطولانی و فساد اداری-حل و فصل پروژههای فعلی و شروع پروژههای جدید- بافتهای فرسوده و حاشیه شهر)
3- تنظیم لایحه
2-لایحه تسهیل صدور پروانه ساختمانی
- تخفیف2% مبلغ نقدی برای اتمام پروژه در زمان مقرر
- کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساختمانی از 8 ماه به 3 روز
رشد 30 درصدی پروانه های صادره در دوماه سال جاری نشان از رونق مسکن در سال97(تعداد پروانههای صادره در سال 94 مساوی با 3494 مورد، در سال 95 مساوی با 4484 مورد، در سال 96 مساوی با 4692 مورد و در دوماهه ابتدایی سال جاری مساوی با 941 مورد بوده است.)
2- لایحه تبلیغات محیطی بر بدنه پروژههای در حال ساخت در راستای کاهش اغتششات بصری
3-لایحه حد نگار(نقشه کادستر) وکاهش مراحل صدور پایانکار
نقشههای شهرداری هم براساس نقشههای ثبتی در همان ابتدای فرایند تهیه میشود و عملا تعارضی بین نقشه های اداره ثبت وشهرداری وجود نخواهد داشت و با این کار فرایند طولانی صدور پایانکار، کاهش مییابد.
4-لایحه تشکیل سازمان بازآفرینی شهری(بنا به تکلیف وزارت کشور)
- رویکرد طرح جامع سوم مشهد رویکرد میان افزاست( استفاده از اراضی داخل محدوده وجلوگیری از رشد افقی شهر)
- در 9 سال گذشته، راه اندازی 20 دفتر تسهیل گری نوسازی ونوسازی تنها3% ازبافت فرسوده
5-آیین نامه بهره برداری اصناف از پیاده روهای شهری
در بسیاری از شهرهای دنیا، کافه پیادهروها و روز بازارها در پیادهروها راه اندازی میشود که باعث ایجاد امنیت برای مردم میشود. این موضوع نقطه برد بردی برای مردم و شهرداری است.
6-پایبندی به قراردادهای گذشته
6-1-ارتفاعات جنوبی:
تمام ساخت و سازهای ارتفاعات جنوبی بر اساس پروانههای صادره است و هیچ پروانهای هم ابطال نشده است.
6-2-کمربند جنوبی:
کمربند جنوبی تا زمانی که ما کارمان را شروع کردیم تمام مجوزات قانونی لازم را هم در استان و در سطح ملی گرفته بود. این پروژه در طرح جامع سوم وجود دارد. در شورای همتای استان هم مجوز دارد. توجیهات ترافیکی قوی روی این بزرگراه وجود دارد . ما باید تعادلی بین توسعه و محیط زیست ببخشیم. ارزیابی زیست محیطی پروژهها قبل حین و بعد از اجرا در همه جا انجام میشود.بخش عمدهای از این بزرگراه کمربند سبز اطراف آن است که باید ایجاد شود. کمربند جنوبی به عنوان لبه شهری جلوی توسعه شهر در ارتفاعات را میگیرد. اگر این لبه را در شمال شهر هم داشتیم شاید جلوی حاشیه نشینی گرفته میشد.بیش از 90 درصد اراضی اتفاعات جنوبی دولتی است که دولت باید از تغییر کاربری آنها جلوگیری کند.
7-تصمیم عقلایی ونه شعاری درخصوص طرح زخم خورده اطراف حرم
- صدور رای توقف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد طرح اطراف حرم مطهر توسط دیوان عدالت
- کمترین سرانه فضای سبز را در اطراف حرم مطهر(پیش بینی68 هکتار، اجرا6 هکتار)
- از 9 هزارپلاک موجود در طرح اطراف حرم،6 هزارپلاک مداخله شده است.
8-عدم رضایت از عملکرد پلیس ساختمان
لزوم به کار گیری روش های نوین در نظارت(عکس های هوایی، پهپاد و…)
شهردار مشهد( تقی زاده خامسی)
مصاحبه اختصاصی با روزنامه خراسان
متن اصلی را در لینک زیر می توانید ملاحظه نمایید. البته نکات مهم و خلاصه مصاحبه در این صفحه ذکر شده است.
متن اصلی مصاحبه شهردار مشهد960901
خلاصه مصاحبه و عناوین
1- الیت :
- نظر شخصی ام این است که الیت از خیابانها جمع شود اما به شرطها و شروطها
- از الیت چیزی نصیب شهرداری نمیشود و شهرداری این کار را برای ایجاد نظم وکمبود پارکینگ انجام می دهد.
- با نرم افزار پارک حاشیه ای میتوان نیروی انسانی را حذف کرد
- جلوی توسعه الیت را در دیگر خیابانها گرفته ایم.
- باید به سمت ساخت پارکینگ برویم .
2- حمل ونقل شهری
- اتصال خط یک و 3 قطار شهری به خط 2 اولویت شهرداری مشهد است. فاینانس هزارمیلیارد تومانی با چینیها برای بخشی از خط 3 قطارشهری
- ایجاد چند خط تراموا در مشهد
- نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
- در حال مذاکره برای استفاده از مینی بوسهای برقی
- ابتدا توسعه حمل و نقل عمومی، سپس سخت گیری در استفاده از خودروی شخصی
3-تعامل با آستان قدس
- آدم سیاسی هستم اما شهردار سیاسی نیستم ، دستم را برای آبادانی شهر مشهد به سوی همه دراز میکنم.
- تعاملات ما با آستان قدس بسیار خوب (آقای بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از دوستان 30 ساله)
4-طرح های بالادست
- ابلاغ طرح جامع تا 20 روز دیگر (بزرگترین مشکل پهنه بندی ونقطه یابی بلند مرتبه سازی )
- تدوین بخش عمدهای از طرح تفصیلی مشهد (7 مشاور) تا آخرسال .
5- درآمد های پایدار شهرداری مشهد
- 70 درصد درآمد شهرداری، از محل فروش تراکم است و درآمدی پایدار نیست(فقر شهرداری با کاهش ساخت و ساز)
- افزایش عوارض نوسازی ، افزایش قیمت پارکینگ،پیشنهاد به دولت برای افزایش 200 تومانی قیمت بنزین واختصاص به توسعه حمل ونقل شهرهای بزرگ
- فرهنگ سازی جمع آوری زباله
6-سرمایه گذاری
- تعرضی به مدیریت گذشته ندارم اما عواملی باعث فرار سرمایه و سرمایه گذار (کارآفرین) شده است.
- فرآیندی نادرست در گذشته رخ داده است: دریافت مبالغ علی الحساب توسط شهرداری، آغاز ساخت و ساز، ورود دستگاه های نظارتی و تعطیلی ساخت و ساز.
7-کتاب و رسانه
- توصیه به روحانیت، ترویج فرهنگ شهر نشینی در کنار ترویج فرهنگ دینی.
- درباره کتاب در مشهد کاری جدی خواهم کرد.
- قرارگیری بازارچه کتاب گلستان درمسیل در حال بررسی است.
- دولت کتابخانهها را تحویل شهرداریها بدهد تا آن ها را توسعه دهیم.
- با مصوبه شورای شهر درباره دادن رانت واگذاری آگهیهای شهرداری به روزنامه شهرداری مخالفم
8-حاشیه نشینی مشهد
- اطراف شهر مشهد به اندازه 30 درصد شهر حاشیه نشین دارد،ا ینها دیگر حاشیه نشین نیستند شهر نشین شده اند .
- ساخت و سازهای نا مناسب (در یکی از همین مناطق 200 واحد مسکونی در مسیر سیل ).
- باید به دنبال توانمندسازی، آموزش و ایجاد شغل بود.
9-طرح اطراف حرم
- مذاکره با وزیر راه و شهرسازی برای اعمال نظر استان در طرح جدید اطراف حرم.
- قرار شده است نظرات استان اعمال شود تا بتوانیم به تعامل برسیم زیرا حقوق مکتسبهای داریم که نمیتوانیم با آن کاری انجام دهیم.
- اکنون آقایانی که این طرح را تدوین کرده اند، بعد از 20 سال میگویند اشتباه کرده ایم، حالا بقیه بافت تاریخی را نگه دارید.