دفاتر پیشخوان خدمات شهرسازی شهرداری مشهد

۱- سیر تاریخی تشکیل دفاتر پیشخوان

طرح موضوع دفاتر پیشخوان( خدمات مهندسی شهرسازی) شهرداری مشهد در زمان شهردار بودن آقای مهندس پژمان  و در قالب برون سپاری بخشی از خدمات شهرداری به بخش خصوصی کلید خورد.

در سال ۱۳۸۹

تفاهم نامه بین شهرداری مشهد واستانداری  جهت واگذاری خدمات شهرداری به دفاتر پیشخوان دولت منعقد ولی به دلایلی از جمله عدم تطابق کارگزاران شهرداری با ضوابط پیشخوان دولت،این تفاهم نامه اجرایی نگردید.

تا اینکه در سال ۱۳۹۱

آیین نامه اجرایی برون سپاری خدمات شهرسازی شهرداری مشهد به دفاتر فنی و مهندسی و پیشخوان دولت در شورای شهر تصویب گردید.دفاتر پیشخوان شهرداری شکل گرفتند،در ابتدای امر تعدادی از کارشناسان خبره تحت عنوان دفاتر پیشخوان در داخل ساختمان های شهرداری مناطق مشغول به کارشدند وبه اصطلاح دارای میز کارشدند.به مرور زمان تشکیل پرونده ،ثبت درخواست ویک سری کارهای اولیه شهرداری که خیلی تخصصی نبودند ولی زمان بر بودند به این دفاتر واگذارشد .

در سال ۱۳۹۲

شورای شهر تصویب کرد که در سال ۹۳ حتما و قطعا باید دفاتر پیشخوان از داخل شهرداریها خارج شده و مکانهای مستقلی برای خود داشته باشند و این بود که آغاز سرگردانی مردم برای پیداکردن دفاتر پیشخوان شهرداری در خارج از ساختمان های شهرداری کلید خورد.

در سال ۱۳۹۵

شهرداری مشهد  پیشنهاد بازگرداندن امور دفاتر پیشخوان به شهرداری را به صحن علنی شورا می برد. شورای شهر ضمن اعلام مخالفت شهرداری را مکلف می کند تا لایحه پیشنهادی خود پیرامون نحوه تشویق و تنبیه و نظارت دقیق تر، تناسب نیروها با گروه های ساختمانی، حذف دفاتر کم کارکرد، جذب نیرو بر اساس فرایند گزینش شهرداری و عدم دریافت وجه به صورت مستقیم از متقاضیان را ظرف مدت یک ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید .

۲- مراجع نظارتی دفاتر پیشخوان

مراجعی که بر فعالیت دفاتر پیشخوان نظارت دارند ومردم می توانند باآن ها در ارتباط باشند عبارتند از:

۱. مدیریت طرح های توسعه شهری در معاونت شهرسازی و معماری
۲. سازمان نظام مهندسی
۳. مدیریت ارزیابی عملکرد و بازرسی شهرداری مشهد

۳- از علل مشکلات موجود دفاتر پیشخوان

به مرور زمان وظایف برون سپاری شده به دفاترپیشخوان افزایش یافت واین درحالی بود که تعرفه این دفاتر که ابتدا براساس فعالیت اموراداری ،اسکن مدارک، ثبت درخواست و ارجاع پرونده تعریف شده بود، دست خوش تغییرات ماهوی نشد و این خود نارضایتی دفاتر پیشخوان را در پی دارد.

حق الزحمه مصوب دفاتر پیشخوان

۴- آیا راه اندازی دفاتر پیشخوان موفق آمیز بود؟

در تمام تصمیم گیری هایی که در شهرداری صورت می گیرد، در خصوص هیچ تصمیمی نمی توان گفت که صد درصد موفق بوده یا صد درصد با شکست مواجه شده است.

در خصوص برون سپاری خدمات شهرسازی شهرداری مشهد به دفاتر پیشخوان نیز همین مساله صادق است. این تصمیم شجاعانه، دارای مزایا و در عین حال دارای معایبی بوده است.

مزایا:

  • برون سپاری خدمات شهرسازی به بخش خصوصی، با توجه به توان، انگیزه و مدیریت بهتر باعث افزایش بهره وری و افزایش چابکی شهرداری مشهد شده است. و شهرداری مشهد اولین شهرداری ای در کشور بود که جسارت این اقدام را داشت و آنرا عملی نمود. در مجموع شهرداری مشهد را در زمینه برون سپاری امور می توان یکی از موفق ترین ها در کشور دانست.
  • استفاده از نیروهای متخصص و تحصیل کرده فراوان در شهر مشهد، موجب افزایش اشتغال شده است و این جوانان را به رشته تخصصی خود دلگرم تر می کند.
  • شهرداری مشهد با کم ترین هزینه از امکانات و تجهیزات فراوان و نیروی انسانی این دفاتر، برای پیش برد امور خود بهره می برد. این در حالی است که خریداری این امکانات و دفاتر و به کار گیری این نیروی انسانی میلیارد ها تومان هزینه برای شهرداری ایجاد می نمود.

معایب:

  • شاهد تخلفاتی از جمله گران فروشی خدمات در برخی دفاتر هستیم.
  • برخی دفاتر از نیروهای غیر متخصص و بی تجربه استفاده می کنند که باعث سرگردانی مردم و افزایش زمان صدور گواهی ها شده است.

اما در مجموع به نظر اینجانب، مزایای این دفاتر بیشتر از معایب آن است و بعید میدانم تصمیمی در خصوص انحلال این دفاتر از سوی مدیریت شهری اتخاذ گردد.

۵- معرفی دفاتر پیشخوان شهرسازی شهرداری مشهد

معرفی دفاتر پیشخوان شهرسازی شهرداری مشهد

برای پرونده شهرداری خود به کدام دفتر مراجعه کنم؟
نقش دفاتر شهرسازی در سرعت اتمام پرونده، دقت بالا و کاهش هزینه ها چگونه است؟
برای اطلاع بیشتر برروی لینک زیر کلیک نمایید


دفاتر پیشخوان شهرسازی می توانند از طریق َارسال پیام در واتساپ، تلگرام یا سروش به شماره ۰۹۱۵۰۷۰۷۶۷۸ نسبت به ثبت نام یا تکمیل طرح ارجاع اقدام نمایند.در این طرح، پرونده ها با توجه به موضوع و منطقه استقرار، به دفاتر ممتاز ارجاع خواهند شد.

همشهریان محترم می توانند با ارسال نوع درخواست و منطقه شهرداری از طریق واتساپ،تلگرام یا سروش به شماره تماس ۰۹۱۵۰۷۰۷۶۷۸ ، نسبت به دریافت نام و مشخصات دفاتر پیشخوان پیشنهادی اقدام نمایند

با استفاده از بخش نظرات در انتهای صفحات سایت، می توانید سوالات و نظرات خود را پیرامون آن مطلب درج نمایید یا اینکه نظرات سایر افراد را بخوانید. برای جستجو میان کامنتها از Ctrl + f استفاده نمایید. ضمنا از طریق ایمیل از پاسخ ما به سوال خود مطلع خواهید شد.

سيد مجتبي فرشچي

طی سالهای 85 لغایت 94، یعنی 9 سال در بخشهای شهرسازی و درآمد شهرداری مشهد مشغول به کار بوده ام. اکنون مایلم با هدف شفافیت هر چه بیشتر امور شهرداری، تجربیات گرانقدر و اطلاعات خود را در اختیار مردم عزیز و سرمایه گذاران محترم ساختمان قرار دهم، در قالب: 1- خدمات محاسبه آنلاین عوارض ، 2-ویدئوهای آموزشی، 3- متون آموزشی.

‫۱۵ نظرها

    1. سلام. در حال حاضر شهرداری مشهد مجوز جدیدی برای تاسیس دفتر پیشخوان شهرسازی نمی دهد. بلکه به دنبال کاهش تعداد دفاتر با هدف افزایش حاشیه سود دفاتر خوب و خوش نام می باشد.

      1. سلام ممنون از پاسختون
        الان هیچ راهی نیست که بشه یکی از این دفاتر رو داشت ؟ من تنها بخش صدور استعلامش رو میخام چون در این زمینه میتونم مشتری جذب کنم .
        این ازمونی که تو شهریور برگزار شد و به افراد توکن می دادن چی بود ؟ ایا دوباره برگزار میشه ؟ با همون توکن میشه کار کرد ؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید

  1. سلام وقت بخیر
    من در آزمون توکن شهرداری قبول شدم میخواستم بدونم باید چکار کنم برای گرفتن مدرکش و اینکه این توکن مدت اعتبار مشخصی داره ؟

    1. سلام. در این موارد اطلاعات خیلی دقیقی نداریم. از شهرداری مرکزی مشهد، طبقه سوم ساختمان توسعه بپرسید.

  2. سلام . ملکی دارای ساختمان تجاری بوده است . در حال حاضر برای احداث بنا تخریب نموده ام . شهرداری می گوید باید عوارض تجاری را مجددا بپردازم .ممنون میشوم راهنمایی کنید.

  3. سلام
    قربان مجوز این دفاتر از کجا صادر میشه؟
    یکی از دوستان ما دفتر داره ولی مجوزی نداره والان در یک سازمان نیاز به مجوز کتبی این دفتر رو داره.
    راهنمایی بفرمایید

    1. سلام. تا جایی که اطلاع دارم در حال حاضر اصلا مجوز جدید صادر نمی شود و با دفاتری که غیر مجاز فعالیت دارند نیز برخورد می کند شهرداری.
      متولی این مساله شهرداری مرکز (میدان شهدا) است.

  4. مهندس ما مجوز رو داریم و در لیست دفاتر مجاز هستیم.ولی متاسفانه برگه ای به عنوان مجوز دستمون نداریم و شهرداری چنین چیزی بهمون نداده.
    آیا امکان دریافت مجوز کاغذی یا الکترونیک هست یا نه؟
    و چطوری میشه این مجوز رو اقدام و دریافت کرد؟

  5. سلام قربان
    من میخواستم استان خودمون این دفتر رو احداث کنم
    از کجا باید شروع کنم؟
    شهرداری هم میگه اطلاعاتی نداره
    ارگان خاصی باید برم تا مجوزشو بگیرم؟
    اصلا به غیر از شهرداری مشهد جای دیگه هم این دفاتر وجود داره یا نه؟

    1. سلام. مجوز و دسترسی این دفاتر توسط شهرداری مشهد صادر شده است. تا جایی که میدانم در سایر کلان شهرها این مورد برقرار نیست. شهرداری مشهد در زمینه برون سپاری بسیار پیشرفت داشته است و اگر نظارت های خود را تقویت کند باید اعتراف کرد که در زمینه برون سپاری امور شهرسازی نسبت به تمام کلان شهرها از جمله تهران جلوتر است.

  6. سلام
    روند انجام امور حقوقی احداث ساختمان به نظر خیلی پیچیده است. اصطلاحات زیادی وجود داره، پروانه ساختمان ، گواهی عدم خلاف ، موافقت اصولی ، پروانه ی توسعه ی بنا ، هیئت فنی ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده ۱۰۰ ، فاکتور محاسبات درآمد ، فاکتور محاسبات درآمدی ناشی از مصادیق ، پروانه پایان کار ، پیشروی ، پیش آمدگی و ….
    چه طور میشه این اصطلاحات و فهمید؟ آیا کتابچه ای چاپ شده یا به هر حال راهی وجود داره که به این موضوعات مسلط شد؟

    1. سلام. کتابچه ای توسط مراکزی که کار آموزش به دفاتر پیشخوان را انجام می دهند وجود دارد. اما محتویات و ضوابط آن دائما در حال تغییر است.
      ممکن است در آینده این کتابچه را برای اطلاع در سایت قرار دهیم.
      اگر خیلی مایلید آموزش ببینید در کلاسهای آموزش ضوابط شهرسازی شهرداری مشهد شرکت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سلام بر شما؛

سید مجتبی فرشچی

Open chat
1
سوالی دارید؟ در واتساپ طرح نمایید
سلام. چنانچه سوالی در خصوص خدمات و یا آموزشهای ما دارید، از طریق واتساپ {09150707678} ارتباط بگیرید.
روی آیکن زیر مجدد کلیک کنید: