با برگزاری جلسه حضوری برای بررسی و مشاوره پرونده خود در شهرداری، سریعتر به هدف خواهید رسید
هزینه یک ربع مکالمه تلفنی و مشاوره با کارشناس خبره مسائل شهرداری، 50 تومان
سوالات خود در خصوص هر مطلبي که در سايت مطالعه مي کنيد را در بخش ديدگاه (در انتهاي مطلب) درج نماييد تا به آن پاسخ دهيم. از طريق ايميل از پاسخ ما به سوالتان مطلع خواهيد شد.
حضرت علی (ع): مشورت کننده، در آستانه موفقیت است
دفترخدمات مهندسی شهرسازی شهرداری مشهد

1- سیر تاریخی تشکیل دفاتر پیشخوان

طرح موضوع دفاتر پیشخوان( خدمات مهندسی شهرسازی) شهرداری مشهد در زمان آقای مهندس پژمان  ودر قالب برون سپاری بخشی از خدمات شهرداری به بخش خصوصی کلید خورد.

در سال 1389

تفاهم نامه بین شهرداری مشهد واستانداری  جهت واگذاری خدمات شهرداری به دفاتر پیشخوان دولت منعقد ولی به دلایلی از جمله عدم تطابق کارگزاران شهرداری با ضوابط پیشخوان دولت،این تفاهم نامه اجرایی نگردید.

تااینکه در سال 1391

آیین نامه اجرایی برون سپاری خدمات شهرسازی شهرداری مشهد به دفاتر فنی و مهندسی و پیشخوان دولت در شورای شهر تصویب گردید.دفاتر پیشخوان شهرداری شکل گرفتند،در ابتدای امر تعدادی از کارشناسان خبره تحت عنوان دفاترپیشخوان در داخل ساختمان های شهرداری مناطق مشغول به کارشدند وبه اصطلاح دارای میز کارشدند.به مرور زمان تشکیل پرونده ،ثبت درخواست ویک سری کارهای اولیه شهرداری که خیلی تخصصی نبودند ولی زمان بربودند به این دفاتر واگذارشد .

درسال 1392

شورای شهر تصویب کرد که در سال 93 حتما و قطعا باید دفاتر پیشخوان از داخل شهرداریها خارج شده و مکانهای مستقلی برای خود داشته باشند و این بود که آغاز سرگردانی مردم برای پیداکردن دفاتر پیشخوان شهرداری در خارج از ساختمان های شهرداری کلید خورد.

در سال 1395

شهرداری مشهد  پیشنهاد بازگرداندن امور دفاتر پیشخوان به شهرداری را به صحن علنی شورا می برد. شورای شهر ضمن اعلام مخالفت شهرداری را مکلف می کند تا لایحه پیشنهادی خود پیرامون نحوه تشویق و تنبیه و نظارت دقیق تر، تناسب نیروها با گروه های ساختمانی، حذف دفاتر کم کارکرد، جذب نیرو بر اساس فرایند گزینش شهرداری و عدم دریافت وجه به صورت مستقیم از متقاضیان را ظرف مدت یک ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید .

این طرح آماده و به شورا ارائه گردید ولی مشکلات مردم کماکان پابرجاست.

 

2- مراجع نظارتی دفاتر پیشخوان

مراجعی که بر فعالیت دفاتر پیشخوان نظارت دارند ومردم می توانند باآن ها در ارتباط باشند عبارتند از:

1. مدیریت طرح های توسعه شهری در معاونت شهرسازی و معماری
2. سازمان نظام مهندسی
3. مدیریت ارزیابی عملکرد و بازرسی شهرداری مشهد

 

3- ریشه یابی مشکل موجود دفاتر پیشخوان

به نظر می رسد 4 عامل بیش از سایر عوامل در بروز مشکلات فعلی دفاترپیشخوان سهمیم بودند،که درذیل به اختصار به آن ها اشاره می شود:

  • به مرور زمان وظایف برون سپاری شده به دفاترپیشخوان افزایش یافت واین درحالی بود که تعرفه این دفاتر که ابتدا براساس فعالیت اموراداری ،اسکن مدارک، ثبت درخواست و ارجاع پرونده تعریف شده بود، دست خوش تغییرات ماهوی نشد و این خود نارضایتی دفاتر پیشخوان را در پی دارد.

حق الزحمه مصوب دفاتر پیشخوان

  • مردم که در شهرداری غالبا بی پاسخ می ماندند به این دفاتر سرازیر می شوند، خواسته های آن ها اغلب بیش از وظایفی است که در قانون برای این دفاتر درنظر گرفته می شود و در نتیجه نارضایتی مردم را به ارمغان می آورد

دفاتر پیشخوان مسئولیتی در خصوص تسریع  در فرآیند صدور مجوزات ندارند،در نتیجه مردم بین شهرداری و دفاتر پیشخوان مثل توپ سرگردان بلاتکلیف می مانند. از سوی دیگر رویه جاری در شهرداری مشهد به این صورت است که  از زمان ارسال پرونده  به کارشناس مربوطه ، حداقل 48 ساعت فرصت برای پاسخگویی وجود دارد، حالا شما تصور کنید در یک روال عادی که کسی پی گیری غیر سیستمی پرونده را انجام ندهد ، با لحاظ گردشکار تعریف شده، باید هفته ها بگذرد تا شاید پرونده ای به سرانجام برسد، بماند که در بسیاری از موارد اشتباهات صورت پذیرفته در تکمیل آیتم ها توسط کارشناسان دفاتر پیشخوان ویا شهرداری این سیکل را بسیاری طولانی خواهد کرد و یا در برخی موارد ، کارشناسان ابهاماتی در برخی قسمت های پرونده دارند که  این موضوع را از طریق نرم افزارهای چت آن لاین ویا تلفن انجام نمی دهند  و تنها گردشکار پرونده را طولانی می کنند واین می شود که دربرخی موارد پاسکاری سیستمی پرونده ها ، ماه ها به طول می انجامد. در این شرایط تنها راه حل مردم، مراجعه مستقیم به شهرداری است و یا دادن وکالت به دفاتر پیشخوان و یا سایر اشخاص جهت پی گیری فیزیکی.

  • دراین سال ها نرخ بیکاری بالا به ویژه در بین فارغ التحصیلان دانشگاه سبب روی آوردن بسیاری از جوانان با مدارک مختلف تحصیلی، درسطوح مختلف تحصیلی به این دفاتر گردید.
  • دلالان حوزه ساخت ساز و مسائل شهرداری با سیستمی شدن بسیاری از امور ، حوزه فعالیت خود را در خطر دیدند و در نتیجه به دنبال راهکار جدید جهت حفظ و بقای خود نمودند.

4- تحلیل برخورد متفاوت دفاتر پیشخوان در شرایط موجود

دفاتر پیشخوان شهرداری ، در برخورد با شرایط فوق، مسیرهای متفاوتی را انتخاب نمودند که در ذیل به مهمترین آن ها می پردازیم.
1. دفاتر قانون مند : این دفاتر با رعایت قوانین ودریافت تنها حق الزحمه مصوب، به مرور زمان با رکود مواجه شده وبا افزایش تعداد دفاتر پیشخوان به بیش از 300  دفتر، از عرصه رقابت خارج می شوند.
2. دفاتر اشتغال زا: دفاتری که با به کارگیری نیروهای ارزان قیمت و واگذاری کلیه امور به آن ها خود به فعالیت دیگری می پردازند. شهرداری مشهد سیستم تشخیص هویت با دوربین را با شدت دنبال می نمیاد، تعداد زیادی از این دفاتر نیز از عرصه رقابت خارج شده و تعدادی با سختی به ادامه مسیر امیدوارند.
3. دفاتر دلال پرور: این دفاتر با پذیرش پیشنهاد دلالان در قبال دریافت مبالغ بسیار بالا (به عنوان نمونه 40 میلیون تومان برای هرطبقه اضافه) از کم اطلاعی مردم و بی دقتی برخی از کارمندان شهرداری سوء استفاده نموده و با ادعای آشنایی با تعدادی از مسئولین شهری، اعتماد مردم را جلب نموده و در برخی موارد نیز موفق عمل می کنند. برای برخورد با این دسته تاکنون راهکار اجرایی از سوی شهرداری اتفاق نیافتاده است.

 

درباره سيد مجتبي فرشچي

طی سالهای 85 لغایت 94، یعنی 9 سال در بخشهای شهرسازی و درآمد شهرداری مشهد مشغول به کار بوده ام. اکنون مایلم تجربیات گرانقدر خود را در اختیار عموم شهروندان قرار دهم. به اعتقاد من تعامل با شهرداری همانند تعامل با دادگستری نیازمند وکیل و مشاور است.

11 دیدگاه در دفاتر پیشخوان خدمات شهرسازی شهرداری مشهد
  1. سلام
    نحوه تاسيس دفاتر پيشخوان شهرداري چگونه است

    • سيد مجتبي فرشچي 16 نوامبر 2018 در 19:48 پاسخ

      سلام. در حال حاضر شهرداری مشهد مجوز جدیدی برای تاسیس دفتر پیشخوان شهرسازی نمی دهد. بلکه به دنبال کاهش تعداد دفاتر با هدف افزایش حاشیه سود دفاتر خوب و خوش نام می باشد.

      • سلام ممنون از پاسختون
        الان هيچ راهي نيست كه بشه يكي از اين دفاتر رو داشت ؟ من تنها بخش صدور استعلامش رو ميخام چون در اين زمينه ميتونم مشتري جذب كنم .
        اين ازموني كه تو شهريور برگزار شد و به افراد توكن مي دادن چي بود ؟ ايا دوباره برگزار ميشه ؟ با همون توكن ميشه كار كرد ؟
        ممنون ميشم راهنمايي كنيد

        • سيد مجتبي فرشچي 21 نوامبر 2018 در 19:24 پاسخ

          سلام. اطلاعات بیشتر را از شهرداری مرکز بپرسید. بهرحال تصمیم با شهرداری مشهد است.

  2. سلام وقت بخیر
    من در آزمون توکن شهرداری قبول شدم میخواستم بدونم باید چکار کنم برای گرفتن مدرکش و اینکه این توکن مدت اعتبار مشخصی داره ؟

    • سيد مجتبي فرشچي 15 دسامبر 2018 در 22:30 پاسخ

      سلام. در این موارد اطلاعات خیلی دقیقی نداریم. از شهرداری مرکزی مشهد، طبقه سوم ساختمان توسعه بپرسید.

  3. سلام . ملکی دارای ساختمان تجاری بوده است . در حال حاضر برای احداث بنا تخریب نموده ام . شهرداری می گوید باید عوارض تجاری را مجددا بپردازم .ممنون میشوم راهنمایی کنید.

    • سيد مجتبي فرشچي 29 ژوئن 2019 در 17:15 پاسخ

      سلام. بله. شهرداری عوارض تجدید بنای تجارتی می گیرد و معمول است.

  4. جابر تاری وردی 20 می 2019 در 05:02 پاسخ

    سلام
    قربان مجوز این دفاتر از کجا صادر میشه؟
    یکی از دوستان ما دفتر داره ولی مجوزی نداره والان در یک سازمان نیاز به مجوز کتبی این دفتر رو داره.
    راهنمایی بفرمایید

    • سيد مجتبي فرشچي 29 ژوئن 2019 در 17:34 پاسخ

      سلام. تا جایی که اطلاع دارم در حال حاضر اصلا مجوز جدید صادر نمی شود و با دفاتری که غیر مجاز فعالیت دارند نیز برخورد می کند شهرداری.
      متولی این مساله شهرداری مرکز (میدان شهدا) است.

  5. جابر تاری وردی 30 ژوئن 2019 در 13:51 پاسخ

    مهندس ما مجوز رو داریم و در لیست دفاتر مجاز هستیم.ولی متاسفانه برگه ای به عنوان مجوز دستمون نداریم و شهرداری چنین چیزی بهمون نداده.
    آیا امکان دریافت مجوز کاغذی یا الکترونیک هست یا نه؟
    و چطوری میشه این مجوز رو اقدام و دریافت کرد؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام؛

1- بهترین راه ارتباط با ما واتس آپ می باشد.

2- براي خريداري محصولات اگر در سايت عضو شويد بهتر است، زيرا در آینده با ورود به محيط کاربري خود مي توانيد به محصولات خريداري شده دسترسي داشته باشيد. البته بدون این اقدام نیز خریداری محصول و دریافت لینک آن براحتی امکان پذیر است.

3- براي جستجو در میان کامنت ها از ctrl+f استفاده کنيد. ضمنا امکان جستجو در محتوای سایت از نوار بالای صفحات وجود دارد.

مشاوران اطمینان شرق

1
سلام. چنانچه قصد سفارش کار دارید، می توانید از طریق واتس آپ با ما ارتباط بگیرید.
روی آیکن واتس آپ کلیک کنید:
Powered by